Έρχεται Πάσχα με… 2 ευρώ βενζίνη

Το παράδοξο βενζίνης και πετρελαίου που ακολουθούν βίους… αντίθετους και η «ξαφνική» απόφαση του ΟΠΕΚ+

μη αναμενόμενη απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή βαρελιών πετρελαίου εξαιτίας των φόβων νέας ύφεσης στην παγκόσμια οικονομία φέρνουν ξανά στο προσκήνιο την πιθανότητα η τιμή του βαρελιού να ξεπεράσει τα 100 δολάρια, σύμφωνα με το Bloomberg. 

Σήμερα το πρωί, Δευτέρα, το ευρωπαϊκό πετρέλαιο τύπου Brent ανέβηκε στην έναρξη της διαπραγμάτευσης κατά 8,4%, ενώ λίγο μετά τις 20:00 εμφάνιζε κέρδη πάνω από 6%, στο επίπεδο των 83,5 δολαρίων ανά βαρέλι.

Να σημειωθεί πως η απόφαση του ΟΠΕΚ+ φαίνεται να ξάφνιασε τις αγορές, καθώς δεν είχαν προνομιακή ενημέρωση και επίσης τις προηγούμενες ημέρες και μήνες οι υπουργοί Ενέργειας του Οργανισμού διαβεβαίωναν ότι είτε θα προχωρούσαν σε αύξηση της παραγωγής είτε θα τη διατηρούσαν σταθερή για ολόκληρο το 2023.

Τα νέα δεδομένα που δημιούργησε ο ΟΠΕΚ+ και η άνοδος των τιμών στο αμερικανικό WTI και στο ευρωπαϊκό Brent δεν αφορά σε μεγάλο βαθμό το ρωσικό πετρέλαιο τύπου Ουραλίων, που κέρδισε 2%, αλλά παραμένει σε επίπεδα κάτω των 60 δολαρίων ανά βαρέλι, λόγω του πλαφόν που έχουν επιβάλει οι G7, δίνοντας τη δυνατότητα στους πελάτες της Μόσχας, όπως η Ινδία και η Κίνα, να προκαλούν ζημιά στον ανταγωνισμό.

Υπό αυτές τις εξελίξεις ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας δήλωσε πως «η τραπεζική κρίση στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ επηρεάζει έντονα την αγορά πετρελαίου».

Οι κολοσσοί… παίζουν και την πληρώνουν οι πολίτες

Την ίδια ώρα, στην αγορά των υγρών καυσίμων παρατηρείται εδώ και μέρες το εξής παράδοξο: Η βενζίνη ακριβαίνει αλλά το πετρέλαιο κίνησης σημειώνει πτώση. 

Στα 2 ευρώ η τιμή

Καθ’ οδόν προς το Πάσχα η τιμή της αμόλυβδης αγγίζει τα 2,0 ευρώ κάτι το οποίο δημιουργεί επιπλέον προβληματισμούς σε όσους σχεδιάζουν να εκδράμουν.

Μάλιστα η αμόλυβδη κοστίζει πάνω από 2,0 ευρώ στη νησιωτική χώρα και σε ορεινές περιοχές: Κυκλάδες (2,148), Δωδεκάνησα (2,056) και Ευρυτανία (2,010). Τον ίδιο δρόμο ακολουθούν η Κεφαλλονιά (1,994 ευρώ/λίτρο), η Λευκάδα (1,972), το Ρέθυμνο (1,970), η Φωκίδα (1,967), η Λέσβος (1,963) και το Ηράκλειο (1,954).

Το παράδοξο

Κοιτώντας τις χρηματιστηριακές τιμές των διυλιστηρίων της Μεσογείου (σ.σ. Platts), όπου με βάση αυτές διαμορφώνονται και οι αντίστοιχες των εγχώριων διυλιστηρίων και κατ’ επέκταση και της υπόλοιπης αγοράς, διαπιστώνονται τα εξής:

– Στη βενζίνη η τιμή Platts από τα 864,50 δολ/τόνο στις 2 Μαρτίου μειώθηκε στις 17 του μηνός στα 845,25 δολ/τόνο και έπειτα ακολούθησε ανοδική τροχιά στα 896 δολ./τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων ακολούθησε ακριβώς το ίδιο «σκαμπανέβασμα». Στις 2 Μαρτίου ήταν στα 1,407 ευρώ/λίτρο, στις 17 του μηνός μειώθηκε στα 1,398 για να ανέβει ξανά στις 31 Μαρτίου στα 1,434 ευρώ/λίτρο. Η μέση τιμή, όμως, της αμόλυβδης στα πρατήρια δεν υποχώρησε καν στο διάστημα 2 με 17 Μαρτίου. «Τσίμπησε» μάλιστα από τα 1,897 στα 1,903 ευρώ/λίτρο. Και στις 31 Μαρτίου ανέβηκε σχεδόν κατά 0,01 ευρώ/λίτρο στα 1,903.

– Στο πετρέλαιο κίνησης η τιμή Platts από τις 2 μέχρι τις 31 του μηνός βούτηξε από τα 855,25 στα 787,5 δολ/τόνο. Η τιμή των ελληνικών διυλιστηρίων έπεσε από τα 1,225 ευρώ/λίτρο στα 1,164 ευρώ/λίτρο. Αλλά και η τελική του ντίζελ έπεσε από τα 1,703 ευρώ/λίτρο στα 1,66 ευρώ/λίτρο για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα.

Πώς καθορίζονται οι τιμές

Τούτων δοθέντων, παράγοντες της αγοράς που επικαλείται το Mega, ότι οι τιμές διαμορφώνονται από τα εξής: 

1. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη.

2. Η ισοτιμία του ευρώ – δολαρίου.

3. Η τιμολόγηση των διυλιστηρίων.

4. Οι χρηματιστηριακές τιμές Platts της Μεσογείου.

Πηγή: makthess.gr

Tags

Κοινοποίηση